Monday, January 07, 2013

Misteri! Seekor Semut Tahu Apabila Ajalnya Akan Tiba


Ketika seekor hampir mati, semut-semut yang lain akan segera mengetahuinya. Namun, bagaimana semut boleh mengetahui bahawa rakannya akan mati?

Semut

Adalah suatu teori ilmiah yang menjelaskan hal ini. Semut mati melepaskan zat kimia yang dihasilkan oleh dekomposisi seperti asam lemak yang memberi tanda kematian pada koloni semut lain.

Namun teori ini kemudiannya dibantah oleh hasil penyelidikan terbaru oleh Dong Hwan Choe.

“Semut boleh mengetahui rakannya akan mati kerana adanya mekanisme berbeza yang tersembunyi disebalik necrophoresis yang menyingkirkan salah satu semut daripada koloni dalam sarang yang sama”, kata Choe yang dikutip dari Live Science, Khamis, 7 Mei 2009.

Kematian atau zat mati. Sementara semut hidup selain memiliki zat tersebut, juga memiliki zat kimia lain yang berhubungan dengan kehidupan atau disebut dengan ‘zat hidup’.

Ketika seekor semut mati, tingkat zat hidup mereka akan berkurangan malah akan menghilang sama sekali, sehingga yang tinggal hanyalah zat mati.

“Oleh kerana itu, semut yang mati tidak lagi mengeluarkan bau yang sama dengan semut yang hidup, bukan kerana mereka mengeluarkan zat baru setelah mereka mati".

BACA INI JUGA: Misteri Kewujudan Manusia Sebelum Adam

Sumber: muzaffarmus

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon