Wednesday, January 30, 2013

Sajian Yang Menyeksa Binatang Ketika Dihidang


Inilah antara cara penyediaan menu makanan direstoran yang boleh dianggap sangat tidak berperikemanusiaan.

Ikizukuri (Jepun)

Ikizukuri (Jepun)

Makanan khas Jepun yang menyajikan ikan segar di atas piring dalam keadaan hidup. Di luar masyarakat Jepun, menu ini sangat kontrversi kerana makanan itu dianggap terlalu kejam.

Menu ini menyajikan ikan diatas piring dengan tubuh yang sudah dihiris nipis-nipis namun ikan tersebut masih dalam keadaan masih hidup. Menggeliat, malah masih berjuang untuk terus hidup di atas piring hidangan.

Ortolan (Perancis)

Nama menunya sesuai dengan sajian yang akan kalian dapatkan jika Anda memesan menu ini. Bahan sajian menu ini diperolehi dari burung Ortolan.

Membuatnya cukup mudah, ketika burung ini hanya seberat 2 ons, kedua mata burung ini ditusuk di kedua matanya dan diberi makan secara paksa sehingga berat badannya naik dua ke empat kali ganda.

Selepas itu, burung tersebut dilemaskan hidup-hidup dalam Armagna (sejenis minuman keras). Burung yang sudah mati kemudiannya dipanggang selama 6-8 minit sebelum dijadikan santapan.

Foie Gras (Perancis)

Menu yang ini lebih sadis lagi, dibuat daripada hati (liver) angsa ataupun itik. Untuk menyediakan hidangan ini, itik/angsa terlebih dahulu harus memenuhi syarat tertentu.

Apabila umur itik/angsa telah cukup matang, lalu diberi makan dengan cara memaksa itik/angsa ini menelan jagung yang berlemak hingga hati (liver) haiwan-haiwan ini mengembang 6 kali ganda lebih besar.

Setelah itu, barulah hati itik/angsa ini di hidangkan ke meja pelanggan.

Dojo Tofu (Jepun)

Cara memasaknya cukup mudah, rebus air hingga mendidih, masukan tofu hingga tenggelam ke dalam dasar baldi dan masukkan belut-belut kecil yang masih hidup di dalamnya.

Belut-belut ini akan berebut untuk masuk ke dalam tofu yang sejuk kerana tidak tahan dengan air yang mendidih.

Hasilnya, sajian ini akan berbentuk seperti keju Swiss yang berlubang-lubang yang terbentuk kerana perjuangan belut-belut kecil yang meronta-ronta menghindari kepanasan air yang mendidih.

Feng Gan Ji (Tibet/China)

Menu masakan yang ini hanya memerlukan ayam segar dan pisau yang sangat tajam serta seorang tukang masak berhati dingin dan kejam.

Persiapan untuk menu ini adalah siapkan ayam yang sudah dibelah perutnya hidup-hidup, lalu keluarkan isi perutnya dan digantikan dengan beberapa ramuan herba sebagai penyedap.

Setelah itu, perut ayam dijahit semula dan digantung begitu saja di bawah terik matahari sehingga kering.

Huo Jia Lu (China)

Menu makanan ini adalah haiwan yang paling bodoh kepada manusia, keldai. Daging keldai memang sudah biasa menjadi santapan.

Namun untuk menyajikan menu ini, menurut panduan memasak kuno dari China, supaya lebih sedap, daging keldai perlu dipotong dalam keadaan hidup, dimasak dan terus disajikan kepada para pelanggan.

Jiao Lu Rou (China)

Hampir sama seperti menu diatas, masakan ini menggunakan bahan yang sama iaitu daging keldai, namun berbeza cara penyajiannya.

Keldai akan dikuliti hidup-hidup dan disiram dengan air mendidih pada dagingnya terus-menerus hingga masak. Daging keldai yang telah siap kemudian dipotong untuk segera disajikan.

BACA INI JUGA: Unik! Nikmat Kopi 'Gantung'

Semoga memberi manfaat.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon