Friday, February 22, 2013

Anggota ATM Hanya Layak Diludah!! - Suara Pakatan Rakyat


Kenapa penulis tidak terkejut dengan pendedahan 4 bekas pegawai tinggi ATM mengenai kegiatan rasuah yang berleluasa di Kementerian Pertahanan (MINDEF) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) seperti yang didedahkan mereka dalam Suara Keadilan kelmarin?


Sebab perkara itu sudah jadi rahsia umum, semua orang pun tau, nak membuktikannya itu sahaja yang susah sebab yang terlibat dari atas sampai ke bawah.

Banyak mata yang nampak, banyak juga pihak yang sedar tapi tak mampu nak berbuat apa-apa kerana status ‘Diraja” yang terdapat pada kebanyakan kor dalam ATM.

Menteri Pertahanan pun dikatakan tak boleh nak kacau.

Khabarnya, status itu memberikan lesen besar kepada pegawai-pegawai tinggi tentera dan kakitangan bawahan mereka untuk berbuat sesuka hati terutama dalam soal perolehan. Sumber menyatakan, dari Wisma Padang Tembak, Batu Kantomen sampai ke kem-kem tentera, semuanya terbabit dengan penyelewengan.

Rasuah dalam MINDEF/ATM ini, samalah seperti kegiatan sumbang Chow Kit sana. Semua orang pun tau Chow Kit sarang pelacuran, tapi siapa yang berani ambil tindakan?

Ironinya, kadang-kadang yang sedar akan perbuatan rasuah dalam MINDEF ini adalah di kalangan “Diraja”, “Diraja” ini juga. Contohnya, Sultan Johor pernah murka kerana anggota tentera (Regimen Komando) dibekalkan dengan peralatan ketenteraan tidak bermutu, tidak sepadan dengan harga yang dibayar.

Sehingga ke tahap dia sendiri mahu mengambil alih proses pembelian tersebut. Parah tak parah.

Apa pun, itu bukan isunya. Isunya, kegiatan rasuah di kalangan anggota tentera ini memang lumrah. Sebab itu pemimpin tentera yang masih berkhidmat kelihatan mewah. Main golf dari pagi sampai ke malam, kurusnya tak juga. Perempuan, arak dan sebagainya adalah perkara ‘biasa’ yang tak perlu diulas panjang lebar.

Baru-baru ini ada kes kena tangkap pun.

Mana dapat semua wang tersebut kalau bukan hasil penyelewengan? Kalau nak ikut gaji mana mampu.

Tidak cukup dengan itu, seakan ada perjanjian tidak bertulis bahawa kontrak-kontrak pembekalan peralatan ketenteraan biasanya akan diserahkan kepada syarikat yang ditubuhkan oleh jeneral-jeneral yang telah bersara.

Dalam perkhidmatan mereka sapu sampai kembung, dah bersara pun, masih ada peluang untuk sapu lagi, kembung lagi.

Lihatlah, Semua ‘Kembung-Kembung’ Belaka

Sebab itu penulis tidak berapa gemar dengan tindakan pimpinan mengutip bekas-bekas jeneral ini masuk ke dalam Pakatan Rakyat, sebab takut backfire.

Mengikut dari apa yang penulis di maklumkan, bagi rantau sebelah sini, Tentera Nasional Indonesia (TNI) menduduki tangga pertama sebagai angkatan tentera yang paling korup. Ada satu jenaka yang berbunyi, kalau nak tawan Indonesia, tak perlu tembak peluru, cukup dengan tembak uang (wang).

ATM biasanya ditangga kedua, tapi dengan pendedahan 4 bekas pegawai kanan ATM tersebut kelmarin, silap-silap ATM sekarang berkongsi tempat pertama dengan TNI. Kalau itu benar, penulis tidak langsung terperanjat.

Cuma yang berbeza, di negara ini, pegawai tinggi tentera (Kolonel dan keatas) yang terlibat dengan penyelewengan ini ‘berkongsi rezeki’ dengan anak-anak buah mereka di bawah, sedangkan di Indonesia, semuanya dilahap oleh pegawai tinggi berkenaan.

Tapi rasuah tetap rasuah.

Pakatan Rakyat perlu bersedia dengan keadaan ini setelah mengambil alih pentadbiran kerajaan nanti. Cadangan penulis, keseluruhan pimpinan ATM ini dirombak semula, pegawai dan anggota LLP (lain-lain pangkat) yang terlibat dalam soal perolehan, dipecat atau ditukarkan ke jabatan lain.

Polisi menyerahkan kontrak pertahanan kepada bekas jeneral ini juga perlu dihapuskan, biar semuanya dibuat secara telus dan mengikut proses tender terbuka.

BACA INI JUGA: Apa Sebenarnya Kesalahan Najib?

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon